Hadden jullie het DM tenue al gezien?
Ben zo vrij 'm van de mooie site van Veeteetje te lenen.
Zelf moet ik nog in mijn kleding zien te passen.... 88.3 kg vanmorgen
Vanaf vandaag ga ik daar iets aan doen.
In september moet ik opnieuw vele passen over en dan toch liefst met zo'n 6 kg. minder.
(van het afdalen moet ik het toch al niet hebben, hè gios?)
Onder deze foto mijn verslag van een week Stelvio + Dolomieten.
Foto's zijn eerlijk gepikt van het internet : ook mijn fototoestel lag nog thuis....
Zondag----------
Zondag al om 04:00u. uit Nederland vertrokken vanaf het huisadres van gios. Hij is kok en moest de avond tevoren nog werken, waardoor het handiger was dat ik bij hen zou overnachten. Of hij daar nog zo over denkt is de vraag, want ik moest wel 4 x naar het toilet en de vloeren kraakten nogal…. Beiden dus slecht geslapen.
Heb intussen al ontdekt het nodige te zijn vergeten mee te nemen : scheermesjes, gewone sokken, onderbroeken, winterhandschoenen. Volgende keer toch maar wat eerder starten met inpakken. Maar helm, fietsschoenen en fiets zijn aanwezig, dus het moet gewoon lukken verder.
We gaan op weg naar hotel Martha in Nauders op aanraden van Pinarello. Het is een tussenstop, omdat gios graag de Stelvio een keer wil bedwingen. Ik ook, maar doe dat al in september met LC. De planning is rond 14:00u. te arriveren. We hebben een goede auto en de reis verloopt zeer voorspoedig. Vanwege opstoppingen i.v.m. de 3-Länder-Giro in het laatste uur wordt het slechts een half uur later.
Al heel snel zitten we op de fiets. Uit het hotel linksaf de Reschenpass af en weer op. Opvallend veel politie trouwens in deze grensstreek. Er wordt beslist fanatiek gecontroleerd.
Boven doen we onze eerste cappuccino bij ons hotel en vervolgen rechtsaf met een rondrit langs het meer (Lago di Resia of Reschensee). De toren hier onder stond nu droog en werd gerestaureerd.

We komen vooral MTB'ers tegen. Het waarom wordt ons aan de andere kant van het meer wel duidelijk, want daar ligt vnl. gravel. Onderweg gaan we vakantie vieren en eten daar een vorstelijke pizza. Leuke route, met hier en daar nog een steil stukje.
maandag-----------
Na een goede nachtrust is het lekker ontbijten. Daarna gaan we op weg naar ons doel : de Stelvio! Met de fiets zou wat ver zijn (moeten vandaag ook nog door naar Pedraces), dus pakken de auto naar Sluderno. Van daar uit eerst een rustige aanloop en dan geht es loss. Ik sta nog even op het buitenblad, maar als ik dat door heb schakel ik snel door naar het binnenblad van de triple.
Heb mij niet ingeleefd in afstand en percentages en da’s denk ik alleen maar goed. Gios neemt al snel afstand en ik rijd wat later keuvelend op met 2 Nederlanders op 2 identieke Koga’s. Zij zijn uit Nederland komen fietsen en doen vandaag nog niet de hele klim. Als we afscheid hebben genomen ontmoet ik 2 Duitsers op hun Cubes (MTB). De man heeft een tweeling in het karretje er achter hangen. Mijn vraag hoeveel zoiets weegt schat hij in op zo’n 60 kg.! Moedig hoor.
Het eerste bochtnummer (48) heb ik dan nog altijd niet bereikt.

Als het eenmaal zo ver is wordt het moeizaam aftellen. 48 stuks is toch wel erg veel en ze volgen elkaar niet altijd heel snel op. Een paar Italiaantjes gaan mij met speels gemak voorbij. Schat ze toch wel als goede amateurs in.
Een paar keer moet ik van de fiets. Er is nl. een irritante tik hoorbaar en ik kom er rijdend niet achter wat dat is. Stel een paar keer de derailleur bij, maar dat helpt niet. Uiteindelijk ontdek ik, dat het een boutje is, dat de verbinding tussen midden- en binnenblad hoort te zijn, maar thuis niet goed is aan gedraaid. Daarna moet ik nog 1 keer van de fiets tussen km 4 en 3 om de hartslag even tot rust te laten komen. Beetje tegen mijn principe in, maar toch wel lekker.
“Bloed, zweet en tranen” speelt door mijn hoofd en “de koek is op”, zoals dit zondag al door de auto galmde van de Haazes CD. Ik kan de wielen nog slechts draaiende houden. Eten en drinken wil ook niet meer en kom licht misselijk boven. Staat gios daar ook nog met een broodje Sauerkraut met Bradwurst

. Maar als zo vaak herstel ik snel : de cappuccino (met cacaosterretje

) en Apfelstrudel doen wonderen.
Daarna volgt een koude afdaling over de Umbrail, die deels onverhard is. Maar als dat er op zit volgen heel fraaie hairpins. In het laatste deel naar de auto kunnen we de fiets vrij spel geven in een overzichtelijke recht toe recht aan afdaling.
In Hotel Grand Ander in Pedraces worden we hartelijk ontvangen en wacht ons een geweldig diner. We maken kennis met Jorien en Hans Boer uit Giessenburg, die vorig jaar ook Alstro, Dingo, Pinarello en DeRosa hebben ontmoet. Denk nu ook te weten, waarom Dingo vorig jaar niet de volledige afstand heeft gereden….
Dinsdag-----------
Gios is toch ook wat geschrokken van de Stelvio en moet even langs de fietsenmaker voor een 29 achter. Het wiel wordt overhandigd, maar voor de afstelling hebben ze de komplete fiets nodig. Dat wordt nog een feest, want de kabels, die binnendoor lopen, blijken gedraaid te zitten. Een mega-probleem voor deze FM : kost ons ruim 2 uur.
Daarna beklimmen we alleen de Gardena vanuit Corvara. Vind ik een schitterende klim. Het schakelsysteem van de bruin/oranje Kestrel voldoet in elk geval. Gios heeft geen zin in meer en ik voeg mij daar dan maar in.
Woensdag-------------
Hadden gisteren al min of meer besloten tot het rondje met de Giau uit de DM. Vandaag dat maar door gezet. Even een goed dammetje gelegd bij het ontbijt, al moet je het eigenlijk van de avond tevoren hebben. Daarover trouwens geen klagen – het hotel lijkt er plezier in te hebben ons steeds weer iets verrassends voor te schotelen. En de mensen zijn hier uiterst vriendelijk.
Op weg naar dat rondje in Corvara nog even een afspraak gemaakt voor massage van de benen voor vrijdagmiddag.
Voor het eerst voelen de benen wat beter. Heb toch altijd wel dat acclimatiseren nodig. Een flitsarrangement is dan ook niets voor mij. De Campolongo is een feest van herkenning. Mag ook wel na zoveel deelnames en trainingen. Loop dan ook niet zoveel achterstand meer op op gios (of hield hij zich in???). De beloning is een langdurige afdaling richting Colle Sante Lucia en Giau. Daar kan je lekker vaart maken!
De Giau valt ons beiden niet eens tegen. Komt vooral door de Stelvio eerder deze week – dan is de passo di Giau maar een kleintje. Maar er zijn wat meer voordelen : het Sella rondje zit nog niet in de benen en we rijden ‘m in de schaduw vanwege nogal wat bewolking.

Op de top nemen we cappuccino met opnieuw Apfelstrudel. Mijn uitspraak zal wel niet al te best zijn geweest, want er wordt een fles alcohol getrokken. Dat doen we maar niet!
Valparola en Falzarego verlopen vervolgens ook goed. Op de top van de laatste nemen we tijd voor een frisdrankje. Het irritante stuk uit de finale van de DM (de bergen zitten er op, maar het loopt vervelend vals plat richting de finish) ontlopen we door rechtstreeks naar Pedraces terug te keren. Mooie dag – 2.430 hoogtemeters.
Donderdag--------------
Gios heeft kontakt gehad met Veeteetje en verraden, dat ik alleen het Sella rondje wil gaan doen. Nu wil zij en Otto dat toevallig ook, dus word ik vriendelijk verzocht met hen mee te gaan. Mits niet te hard : ok. Gios houdt een rustdag vanwege slechte benen en darmstoornissen.
Vanwege de regen wordt het slechts de beklimming van de Campolongo en weer terug, incl. meeting met Eline en Daniel1975. Voor de rest van het verhaal verwijs ik naar het verslag van Veeteetje.
Vrijdag --------
Het geplande forumritje Sella ronde. Aanvankelijk was nog het plan deze tegengesteld te rijden, maar omdat dezelfde rit gisteren in het water viel besluiten Veeteetje, Otto, Jipperd en ik de DM versie te rijden. Gios is niet hersteld en gaat lekker rusten.
Veeteetje geeft aan nog rustiger te zullen rijden als gisteren, maar dat vertrouw ik al direkt niet. Op de Campolongo zijn ze dan ook al snel uit zicht. Dit zijn 3 kleppers en ik besluit op de top aan te geven dat ze gerust zonder mij verder mogen. Er wordt niet tegen gesputterd.
Eenzaam maar niet allen vervolg ik. Er zijn veel fietsers aktief. Het valt mij op, dat elke klim weer totaal anders is. De Campolongo is niet lastig, maar erg onregelmatig, de Pordoi loopt heerlijk (lekker de scherpe binnenbochten pakken is mogelijk en scheelt meters), de Sella vooral op het eind vrij lastig en de Gardena een eitje.
Op het terras halverwege de Gardena zitten bekenden uit het hotel en als ze mij roepen besluit ik daar ook te gaan eten. Het is uiteindelijk vakantie!
Geheel tevreden arriveren we later in de middag weer bij het hotel.
Zaterdag
-----------
Met jarige Otto, Veeteetje, gios en ikzelf besluiten we vandaag nog tot een min of meer vlak ritje in noordelijke richting. Pakken nog een terras onderweg. Is allemaal slechts kort, maar er wacht nog een DM morgen. Later bezoeken gios en ik het promo-dorp. Gios kan daar voor de kids shirtjes van vorig jaar kopen voor slechts 5 euro! Hoorde, dat ze daar dinsdag mee naar school zijn geweest. Hoezo investeren in de toekomst?
In de middag poetsen we de fietsen op en zien verder af van sterke drank of koffie. Slapen beiden goed. De zondag laat ik maar zitten in dit overzicht . Heb ik zo hier en daar al wat over los gelaten. De eindtijd had beter gekund, maar de tevredenheid over een zeer geslaagde week, incl. de marathon, overheerst. Als eerdere jaren : het is echt

in de Dolomieten!